EEN ROMMELIG BEGIN

7 augustus 2022 - Once Brewed, Verenigd Koninkrijk

Als ik een begin maak met dit verhaal zit ik op een 'composting loo' oftewel een toilet waar je niet spoelt met water maar met houtschilfers, waarna de natuur de rest doet. Het geheel doet me denken aan m'n heel vroege jeugd toen het bekende tonnetjes systeem nog bestond (begin jaren 60). Maar terug naar nu, 7 augustus 2022, locatie Banks in Cumbria, Noord Engeland. De stormachtige westenwind speelde ons de afgelopen 2 dagen behoorlijk parten. Gisteren een stevige kracht 4, vandaag zelfs 5.

Lek op de boot                             Zaterdag 6 augustus.

Na het ontbijt op de boot om 7 uur, zaten we nog een tijdje te turen over de noordzee om te zien of er nog wildlife te spotten was. Vlak voor de Engelse kust bij Newcastle zouden regelmatig dolfijnen en kleine walvissen gespot worden. Wij kwamen niet verder dan duikende Jan van Gents, ook een imposant gezicht. De vogels hebben spanwijdte van bijna 2 meter en duiken als een speer het water in.

Om 9.15 werden we verzocht naar de fietsen te gaan. Daar aangekomen bleek mijn achterband lek te staan, gelijk al tegenslag... Jeannette opperde om eerst wat lucht in de band te pompen om zodoende in ieder geval de boot te kunnen verlaten. Eenmaal aan wal bleek de band niet heel snel maar wel geleidelijk leeg te lopen, vervanging kon dus nog even wachten. Met een CO2 patroon bracht ik de band op spanning waarna we vertrokken..

20220806_102921IMG-20220807-WA0021

De eerste 35 km ging hoofdzakelijk langs de Tyne richting Newcastle. Veel stoppen, veel glas op de weg en veel onverwachte oversteekjes maakten het nogal een rommelig begin. Gelukkig kwamen we na ca. 13 km bij een Bike Shop annex café, hier zaten we even in de zon en genoten van koffie en cake. Tegelijk checkten we nog even de achterband en pompten er opnieuw een beetje lucht bij.

20220807_160919

Toen we Newcastle eindelijk uit waren werd de route mooier maar ook een stuk pittiger, niet in het minst door keiharde tegenwind (kracht 4). Naarmate de kilometers vorderden werd ook het parcours zwaarder met veel opeenvolgende steile klimmetjes. Doordat we zo laat waren vertrokken van de boot, de problemen met de achterband en de zwaarte van het parcours kwamen we pas laat aan bij de camping Windshield Farm, gelegen in One Brewed. Dit oort ligt  vlak bij de Hadrian Wall en vanaf de campingplek hadden we een fraai uitzicht op de omgeving. In Once Brewed hebben ze een pub met de toepasselijke naam Twice Brewed en wij dronken daar een speciale Twice Brewed van de tap. Moe zochten we uiteindelijk de tent op.

IMG-20220807-WA0002

The Walking Dead  Zondag 7 augustus, al vrij vroeg waren we op pad naar een cite met Romeinse resten, een plek die alleen met de wandelschoenen is te bereiken compleet met een behoorlijk steile klim over 'ancient rocks'. Bovenop genoten we van de omgeving, onze  homemade koffie en ons ontbijt. Daarna terug, opbreken en fietsen. De wind was vandaag nog een stuk onstuimiger dan de dag ervoor en opnieuw pal tegen. De campingbaas vertelde dat dit door de hoge ligging kwam en dat het na wat afdalen minder zou zijn, niets was minder waar helaas.

Al snel na vertrek bleek dat het ook vandaag zwaar zou worden. Veel klimmen met percentages ruim boven de 10%. Allebei hadden we slechte benen en de combinatie van een stormachtige tegenwind met de ontelbare klimmetjes werkte slopend. Voor het eerst tijdens één van mijn fietsreizen moest ik tijdens een klim van de fiets, ik was niet de enige want ook Jeannette moest stukjes lopen. De inspanningen van gisteren, de wandeling van dezelfde ochtend, de wind en de klimmen... werd ons even te veel. Het leek even of we figuranten waren in de serie 'The Walking Dead'

Na een kilometer of 27 ploeteren vonden we het welletjes. Koud en moe zochten we een camping die we vonden in Banks, een klein oord in Cumbria. Hier settelden we ons bij een picknicktafel, al nodigde het weer niet uit om te picknicken. Vanavond nog maar even mijn achterband vervangen en dan morgen met nieuwe krachten (?) weer verder.

IMG-20220807-WA0018

Door de erg slechte verbindingen is het uploaden van de verslagen helaas niet altijd dezelfde dag mogelijk...

1. Joke Timmer:
    7 augustus 2022
    Ja Hans, het valt niet altijd mee maar er komen zeker nog wel betere en mooiere dagen. Dus moed houden.
    Succes verder.
  2. Hans:
    8 augustus 2022
    De moed houden we er in...
  3. Kees de vries:
    Zet 'm op!!
  4. Hans:
    Doe ik
  5. Ruud:
    8 augustus 2022
    Na al dit trainen wordt het steeds gemakkelijker om over de “ Hills” te komen, dus dat komt wel goed.
    Gelukkig zie ik dat je nu toch je helm draagt,dit tegen eerdere berichten in. Heel verstandig, weet niet of jullie het al hebben gemerkt maar Schotten rijden als dwazen.
    Veel plezier nog.
  6. Hans:
    8 augustus 2022
    Nou er is een wezenlijk verschil tussen fietsen op een Nederlands fietspad of op een Schotse autoweg...
    De Schotten rijden hard maar wel respectvol naar fietsers.
    The Hills zijn pittig met al die bagage!
  7. Jan Moeijes:
    8 augustus 2022
    Leuk om je verhaal te lezen, het is prachtig om richting Schotland te reizen, heel bijzonder om de Schotse grens te passeren. Maar wij reden daar met de auto en jullie nu met de fiets met bepakking. Dat is wel wat anders…..veel plezier samen en kijken uit naar het volgende verhaal.
  8. Hans:
    8 augustus 2022
    Met de fiets is zeker anders Jan maar met de auto net zo mooi!
    Groeten aan Joke!
  9. Henk Doornebosch:
    8 augustus 2022
    Wel mooie landschappen, als je er nog oog voor hebt 😉👍
  10. Hans:
    Zeker oog voor Henk!
    Prachtig land en fantastische vergezichten.
  11. Peter:
    8 augustus 2022
    Het zal zeker pittig zijn het klimmen maar de omgeving is prachtig zo te zien.Enjoy.Op naar het volgende verhaal😄
  12. Hans:
    Tjoo...
  13. Henk:
    8 augustus 2022
    🚵‍♀️ Geweldig. Veel succes.
  14. Hans:
    11 augustus 2022