Langs de kust

17 augustus 2022 - Newbiggin-by-the-Sea, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 17 augustus, Newbiggin by the sea

Het was een bijzonder ontspannend dagje vandaag. De fiets niet gezien en op een strandwandeling na ook niet heel actief geweest.

20220817_123842

Newbiggin by the sea is een plaats aan de Engelse noordzee kust zo'n 35 km ten noorden van Newcastle. Het heeft zo'n 6000 inwoners en behalve het strandgebied ook niet heel veel te bieden. Door z'n ligging aan het English Coast Path komen er wel regelmatig wandelaars en fietsers voorbij het stadje.

Na een ronduit sloom begin van de dag. Ging ik om een uur of half 9 eens beneden kijken bij het ontbijt. Nu eens geen bacon and eggs maar gewoon brood en kaas. Koffie zelf klaarmaken met heet water en oploskoffie, maar hé het smaakte goed. Daarna even rustig alle fietstassen ge-herschikt zodat ik morgen op de boot maar één tas mee hoef te slepen naar de hut en de rest aan de fiets kan laten hangen.

20220817_201932

Rond half elf besloot ik maar eens poolshoogte te nemen bij het strand en 'the marina'  Op zich bleek het wel een interressante kustlijn, gelegen in een komvorm met in het midden zandstrand en aan beide zijden wat ruigere rotsformaties. Bij het Maritiem Museum dronk een kop Americano (espresso met kokend water opgeschonken). Daarna wandelde ik langs het hele strand tot de rotsformaties aan de andere zijde van de baai. Het weer was, in tegenstelling tot de afgelopen twee dagen, vriendelijk. De zon scheen volop maar de temperatuur werd wel gedrukt door de noordenwind.

20220817_135506

20220817_111121

Bij de rotsformatie aangekomen klom ik wat over de stenen en zat neer op een soort natuurlijke trap met uitzicht op zee. Uit de wind in de zon. Op die plek zag ik, zo'n 30 meter uit de kust, een zeehond voorbijkomen. Goed te zien hoe telkens eerst zijn kop boven kwam en daarna zijn zwarte lijf. Ook had ik hier even contact met mijn fietsmaatje Jeannette, die ik een paar dagen eerder alleen had gelaten. Zij was inmiddels onderweg naar het noorden, richting Oban. De afgelopen twee dagen was contact wat lastig vanwege het slechte bereik.

20220817_102113

20220817_102131

Daarna wandelde ik richting 'the centre of town' en kocht een bakje ijs in de smaken Vanilla, Strawberry en Fudge. De £3,20 wilde ik pinnen, maar dat kon niet beneden de £5,- dus cash it was..    Daarna kuierde ik rustig terug richting het hotel en vermaakte me daar met tv, internet en rusten. Dat laatste met die aloude wijsheid van Joop Zoetemelk in gedachten; ' de Tour win je in bed'.