AT SEA

6 augustus 2022 - Noordzee, Nederland

Ik was al vroeg wakker vanochtend. Ruim voor zessen belandde ik vanuit droomland weer in de harde werkelijkheid. De avond duurde het lang voor ik de slaap kon vatten. Een onafgebroken stroom vliegtuigen passeerden op weg naar de landing op Schiphol de camping. Dan kun je wel op een natuurcamping zitten, waar na tienen stilte wordt verlangt van de gasten,  vliegtuigen hebben daar geen boodschap aan. Uiteindelijk lukte het toch nog een redelijk aantal uren te slapen..

Zo vroeg wakker betekende wel dat ik genoeg tijd had om mijzelf weer 'fietsklaar' te maken. Het ontbijt bestond uit Good Noodles bij gebrek aan broodjes, maar hé ook dat vult de maag. De tent en aanverwante artikelen waren snel ingepakt zodat alleen het weer herinrichten van de tassen nog wat werk koste. Het was de bedoeling dat ik rond half 9 zou vertekken zodat ik ook nog tijd had om contact te zoeken met Jeannette die zich in Zwolle aan het voorbereiden was op de treinreis naar Amsterdam alwaar wij elkaar rond 11 uur zouden treffen.

20220805_075514

Nog voor half negen zat ik op de fiets en in vrij rustig tempo baande ik mij een weg langs en door Almere richting het Gooimeer. Nog meer dan gisteren bleek de vlagerige NW wind een geduchte tegenstander. Na ca 16 km zag ik in de verte de contouren van het Muiderslot en omdat ik zo mooi op schema lag besloot ik hier even langs de fietsen en, in Muiden zelf, koffie te drinken uit eigen kan. Inmiddels wisselde de strakblauwe lucht in een flink donkerder uitvoering, wat mij deed besluiten m'n regenjackie toch maar paraat te houden. Overigens scheelde het ook al een stuk toen ik mijn zonnebril wisselde voor de gewone...

20220805_181830

De stadsgrenzen van Amsterdam bereikte ik na een km of 25 maar toch fietste ik eerst nog niet echt door stedelijk gebied hoewel de stad wel heel dichtbij  was. Precies om 11 uur fietste de Michiel de Ruyterkade aan de achterzijde van het CS op en ik keek al vast naar een geschikte plek om Jeannette op te wachten toen ik haar in de verte al zag zwaaien. Na het uitwisselen van verhalen en nog een kop koffie met een voedzame cake trokken we nu gezamenlijk richting de veerboot in IJmuiden..

20220805_13474520220805_165912

Inmiddels was de nw-wind nog wat verder aangetrokken en als je dan weet dat IJmuiden ten noordwesten van Amsterdam ligt dan zul je begrijpen dat het nog behoorlijk stoempen was om ter plaatse te komen. Gelukkig fietsten we ook stukken door best mooie gebieden zoals bij Spaarnwoude waardoor het niet alleen maar afzien was.

Ondanks de tegenwind bereikten we ruim op tijd de Ferrie en konden zelfs als één van de eersten aan boord! Vanaf de immense veerboot (ca. 650 hutten) schrijf ik dit verslag terwijl we met een schuin oog de zee in de gaten houden of er toevallig nog wildlife gespot kan worden. De zon is inmiddels aan de einder verdwenen, net als onze energie...

PS;

De eerste post uit de serie Hadrian's Wall & Zuid Schotland is per abuis geplaatst  in de serie  Rondje Nederland: