The end of the show

20 augustus 2022 - Zwolle, Nederland

Na een goede nachtrust in het eenvoudige hotel 'The Queen's Head' in Newbiggin by the sea, stond ik al vrij vroeg paraat om te beginnen aan de laatste etappe van mijn UK Holiday.
Een blik door het ouderwetse schuifraam leerde me dat het weer heel anders was dan gisteren, bewolkt en winderig. Dat laatste zag aan het wasgoed aan de lijn van de stevige achterbuurvrouw , die de dag ervoor de hele dag op haar kleine plaatsje in de zon had gezeten, daarbij keek ze recht in mijn hotelkamer waardoor ik al snel de gordijnen besloot te sluiten...

Na het ontbijt trok ik mij nog even terug op de kamer, checkte nog één keer of de tassen goed gepakt waren en of ik niets had laten liggen. Toen ik me overal van had overtuigd bracht ik de tassen naar beneden, haalde de fiets uit de stalling en bedankte de uitbater.
Nadat ik de tassen op de fiets had bevestigd vertrok ik in zuidelijke richting langs dezelfde kustweg die ik een dag ervoor nog had bewandeld. Via de Coastal Path fietste ik Newbiggin uit op weg naar het 40 kilometer verderop gelegen Tynemouth waar de ferry naar IJmuiden zou afvaren. Na een kleine 4 kilometer wilde ik nog even stoppen om mijn zadel heel iets lager te zetten omdat ik vandaag schoenen aanhad zonder click systeem. Toen ik mijn rechterbeen sierlijk over het zadel gooide bemerkte ik dat dat iets makkelijker ging dan normaal. Normaal zou ik zeker mijn rackpack raken omdat die vrij hoog achter op de fiets gemonteerd was. Eenmaal naast de fiets zag ik waardoor het zo makkelijk ging... ik was vergeten de rackpack op de zijtassen te bevestigen en waarschijnlijk stond deze nog op de stoep voor het hotel.
Als de gesmeerde bliksem draaide ik om en fietste zo hard als mogelijk terug naar het hotel in de hoop dat de tas er nog stond. In de tas zaten alle elektronica, kleren en de rest van de spullen die ik op de boot nodig had.
Toen ik om de laatste bocht voor het hotel fietste zag ik de zwarte tas tot mijn opluchting nog staan. Ik bevestigde hem op de fiets en reed voor de derde keer hetzelfde stuk richting de plek waar ik de ontdekking gedaan had. Gelukkig ontdekte ik het niet pas na een kilometer of 20...

20220818_173333

20220818_17350620220818_173418

De wind was helaas stevig tegen dit keer maar gelukkig had uk tijd genoeg om Tynemouth te halen dus deed ik rustig aan. De eerste 15 a` 20 km waren erg saai en veelal door stedelijke gebied met behoorlijk wat verkeer. Het tweede gedeelte, dat langs de kust, was juist leuk om te fietsen. Vanaf Blythe tot aan Whitley Bay had ik zicht op de Noordzee.
In tegenstelling tot de weg uit Newcastle op onze eerste dag in de UK, was de weg terug naar de boot een stuk relaxter. Goede brede wandel/fietspaden zorgden ervoor dat je veilig richting de boot kon in dit toch wel drukke en stedelijke gebied. Net voor Tynemouth fietste ik langs de 'Tynemouth Castle and Priory' ooit één van de grootste fortificaties in heel het UK!

20220818_173614

Nadat ik daar even bij gekeken had fietste ik door naar de ferry waar ik om kwart voor twee arriveerde en ondanks dat het inchecken pas om 14.30 uur zou beginnen stond ik op dat moment al uitgebreid onder de douche in mijn hut. Soms loont het om ergens op tijd te zijn...
Wat opviel op de boot was dat zo'n 95% van het service personeel aan boord van Aziatische afkomst was, terwijl het personeel dat verantwoordelijk was voor het in-en ontschepen bijna geheel van Oost Europese afkomst was. Dat allemaal op een schip dat onder Deense vlag van Newcastle naar IJmuiden en vice versa
vaart.

20220818_164002

De binnenhut was, net als op de heenreis, gelukkig ruim genoeg voor de 16 uur dat ik erop moest vertoeven, zelfs douchen ging weer net zo relaxt ondanks de krappe ruimte.
nadat ik opgefrist was dronk ik een kop koffie in de bar en keek naar alle verschillende mensen die binnen druppelden. Om 17 uur even naar het dek om de afvaart live mee te maken en daarna een 'pint' en even een uurtje rust alvorens aan te schuiven bij het dinerbuffet.
Heel laat maakte ik het niet die avond want eigenlijk was ik best moe...
De volgende ochtend was ik dientengevolge wel weer behoorlijk vroeg wakker. Gelukkig kon ik vanaf 07.00 uur terecht bij het uitgebreide ontbijtbuffet. Met volle maag en goed wakker door de koffie begaf ik mij naar bakboord om daar in de frisse zeelucht de laatste zeemijlen naar IJmuiden te volgen. Al van ver zag ik de vervuilende rookwolken van Tata steel afsteken tegen de skyline van IJmuiden.
Het aanmeren ging al net zo vlot als de afvaart en netjes om 09.30 uur lag de DFDS Seaways aan de kade. Terug op Nederlandse bodem!

20220819_184813

Het ontschepen nam wat tijd in beslag vanwege de douane formaliteiten (EU-VK) maar om 10.00 uur fietste ik IJmuiden weer in op weg naar het station in Bloemendaal om met de trein naar Zwolle te reizen. Daarover gaat de laatste alinea van dit reisverslag want met een vol bepakte fiets met de trein reizen in NL is geen sinecure.
Het begint al met het feit dat je voor een kaartje uit de automaat op het station 8.50 euro moet betalen (in de meeste Europese landen gratis), vervolgens moest ik onder het spoor door naar perron 1 waarbij één van de twee liften defect blijkt en ik alle tassen van de fiets moet pakken om de fiets via een tweetal trappen omhoog te verplaatsen en vervolgens nog twee keer heen en weer om de tassen op hetzelfde platform te krijgen. Als de trein dan is gearriveerd loop je snel als je kunt naar een deur waar twee fietsen op staan en worstel je met je gevaarte naar binnen. Zitten lukt niet want je moet je fiets vasthouden omdat er eigenlijk geen plek voor is. Overstappen op Amsterdam Centraal van perron 1 naar 10b; eerst heel het perron over om bij een lift te komen die, alweer, defect blijk, vervolgens met gevaar voor eigen leven met de volledig bepakte fiets van de trappen af naar de centrale hal om met een roltrap uiteindelijk op perron 10b uit te komen... en dat allemaal in 'Nederland fietsland'
In Schotland is reizen met de trein gratis, soms moet je reserveren en kan het ietwat ingewikkeld zijn om op de juiste trein te belanden, maar het principe van de fiets gratis mee op de trein zou ook in NL moeten gelden en zou ook de infra structuur iets fietsvriendelijker mogen zijn..

Inmiddels ben ik weer thuis na twee weken fietsen in Engeland en Schotland. Ik moet zeggen dat het, wat het fietsen betreft, behoorlijk pittig was. Op heel het eiland is geen vlakke meter weg te vinden en de klimmetjes zijn over het algemeen kort en steil. Maar ondanks dat heb ik enorm genoten van het prachtige landschap dat na elke bocht weer anders was. De eerste helft van de reis fietste ik op met Jeannette en dat was erg gezellig, leuk om ervaringen te delen en samen plannen te maken. Het scheiden der wegen op het eiland Arran vond ik best lastig omdat je ineens weer op jezelf bent aangewezen. Natuurlijk hielden we wel continu contact zodat we wisten hoe het met de ander ging. Zo kan ik nu, ondanks de soms slechte verbindingen, afsluiten met de melding dat het goed gaat met Jeannette op de rest van haar fietstocht door Schotland. Zij zit inmiddels in Fort William!
Ik mag volgende week weer aan het werk, het kan verkeren...

20220818_200529 Tot een volgende reis!

1. Ruud:
    20 augustus 2022
    Lastig met die buurvrouw in de zo voor je hotel, maar keek zij naar binnen of jij juist naar buiten??? Het kan verkeren.
    Welcome back in the real world.
  2. Hans:
    20 augustus 2022
    De waarheid zal altijd ongewis blijven Ruud!
  3. Twan Poelman:
    20 augustus 2022
    Oh ja…dat gaat natuurlijk heel gemakkelijk en uiterst comfortabel; jezelf met een volle fiets op een groot station verplaatsen. Daarvoor zou je een medaille moeten ontvangen van ProRail of de NS!
  4. Jaap Lameris:
    20 augustus 2022
    Je verhalen over je fiets en een NL treinstation herkennen wij ook goed van het treinstation in Liverpool, liften waren te klein en er moesten twee roltrappen op en een trap. In Ierland was het tussen Dublin en Galway geen probleem, ook gratis maar we hadden wel het voordeel dat het om het begin- en eindstation ging.
  5. Hans:
    20 augustus 2022
    Ja Jaap, het is natuurlijk nergens 100% goed. Maar als ze je 8,50 euro laten betalen voor 0 service of faciliteiten vind ik dat erg slecht.
  6. Jaap Lameris:
    20 augustus 2022
    Bedankt voor de update over Jeannette!
  7. Hans:
    👍 Graag gedaan!
  8. Jaap Lameris:
    20 augustus 2022
    Hans, je hebt volkomen gelijk over de service van NS en ProRail!
  9. Hans:
    😉
    Fijne vakantie nog!
  10. Ruud:
    20 augustus 2022
    Ik spreek je nog wel over dit voorval, paar biertjes en we weten wel hoe het zit/zat.
  11. Hans:
    Komt goed Ruud!
  12. Peter:
    20 augustus 2022
    Heb weer genoten van je reisverhalen.Op naar de volgende😄
  13. Hans:
    Tjoo...
  14. Joke Timmer:
    Hans,
    weer bedankt voor de mooie reisverslagen van de pittige tocht welke je hebt gefietst. Petje af hoor.
    Fijn weekend in Zwolle.
  15. Hans:
    Jij ook Harry!
    Leuk dat je me weer gevolgd hebt.
  16. Paul:
    21 augustus 2022
    Welkom terug in ons blijkbaar soms fietsonvriendelijke landje. Jammer van die tegenslag. Maar bedankt voor het meeliften op je tocht!
  17. Hans:
    21 augustus 2022
    Graag gedaan Paul! En...een klein beetje frustratie hoort er ook een beetje bij 😉
  18. Harry Wolf:
    21 augustus 2022
    Ik heb meegenoten van jouw reis, zonder er zelf moe te worden. Sterkte met het weer aan het werk gaan. Ik voel een HeteBrij overleg aankomen :)
  19. Hans:
    Ik eigenlijk ook wel Harry 🍺
  20. Dick:
    21 augustus 2022
    Wat een geweldig avontuur Hans, fijn dat je ons daar deel van hebt gemaakt. Je krijg , na het lezen, gewoon zin om zelf ook op pad te gaan. Werkze volgende en bedankt.
  21. Hans:
    21 augustus 2022
    Gewoon doen Dick en dan ook een reislog maken! Ga ik jouw ook volgen!
  22. Jan::
    21 augustus 2022
    Hoi Hans, Wij hebben weer genoten van de verhalen die je weer geschreven hebt wat een gemarteld weer met de ns treinen 👎. Groetjes Jan en Henny.
  23. Hans:
    21 augustus 2022
    Leuk dat je genoten hebt Jan! Gelukkig hoef ik niet elke week met de fiets op de trein
  24. Leen Boere:
    21 augustus 2022
    Hans bedankt voor je mooie verhalen. Wat een gemartel in Nederland met het openbaar vervoer. Veel succes met het wennen in Zwolle.
  25. Hans:
    Dankjewel Leen. Leuk dat je mijn 'gemartel' gevolgd hebt 👍
  26. Jan Moeijes:
    Hoi Hans,
    Dank voor je mooie verhalen, elke dag weer een extra inspanning na een dag fietsen
    een mooi verslag te schrijven. Compliment daarvoor. De ervaringen met NS wordt steeds slechter, op een enkele uitzondering na slechte service. Ook van medereizigers weinig empathie voor een volgepakte fiets. Op dit moment rijden er minder treinen, waardoor er nu volle treinen rijden ook buiten de spits. Succes met je verbouwing en tot ziens. Groeten ook van Joke.
  27. Hans:
    Dankjewel Jan.
    Leuk dat je me weer gevolgd hebt.
    Groetjes terug!
  28. Fred van Dam:
    Hoi Hans,
    Fijn dat je weer veilig thuis bent. Genoten van je verhalen. Je wist dus gelijk weer dat je weer terug was in "Nederland Fietsland".
  29. Hans:
    Dankjewel Fred!
    Inderdaad, het was weer gelijk met de neus op de feiten 😅
  30. Hennie Haverink:
    Hoi Hans,
    Fijn dat je weer heelhuids bent terug gekeerd. En bedankt voor het delen van de ervaringen en wetenswaardigheden. Wie weet heb je weer anderen geïnspireerd om ook een soortgelijke tocht te ondernemen.
  31. Hans:
    Wie weet Hennie?
    Leuk dat je me weer gevolgd hebt..
  32. Buurman:
    23 augustus 2022
    Zo, dat was het, vakantie zit er weer op, weer leuk meegelift op jou/jullie reis. Voor mooi weer ga je niet naar Rome maar naar de andere kant van de plas. 😉
  33. Hans:
    24 augustus 2022
    Als je het treft wel Buur...
  34. Cor:
    26 augustus 2022
    Hoi Hans,
    Uit je verslag maak ik op dat een fietsvakantie in combi met het OV, niet eenvoudig is. Maar het heeft je wel op de proef gesteld en aan karaktervorming bijgedragen. Je bent gelukkig weer veilig en wel thuis. Op naar een volgende fietsvakantie en mooie reisverhalen. Bedankt.
  35. Hans:
    26 augustus 2022