8 juni 2023 Gorinchem

8 juni 2023 - Gorinchem, Nederland

Zittend bij restaurant 't Oude Stadthuys in het centrum van Gorinchem (of Gorkum zo u wil) tik ik dit verslag van weer een fietsdag. De 4e alweer sinds mijn vertek vanaf Hongerige Wolf. Langzaam maar zeker komt het eindpunt, mijn prooi, dichterbij. Nog twee dagen fietsen maal ongeveer 80 kilometer.

Bij het vertrek vanochtend uit Nijkerk stuurde de route mij eerst bijna 2 kilometer over allerlei tussendoor fietspaadjes door een woonwijk. Ongetwijfeld handig voor de lokale bewoners maar niet voor een fietser op doorreis. Gelukkig kwam daarna wel de beloning in de vorm van een prachtige route tussen Nijkerk en Hoevelaken. Bij Hoevelaken, waar ik helemaal niet linksaf hoefde, eindigde dat mooie gedeelte om plaats te maken voor meer stedelijk gebied bij Amersfoort en Leusden. Vervolgens weer een mooi gedeelte bij het passeren van Utrechtse Heuvelrug met zowaar een behoorlijk klimmetje (7%). Ook werd dit gebied gekenmerkt door meerdere statige witte huizen.

20230608_101213

Via de bossen bij Zeist kwam ik vervolgens in de buurt van enkele Forten uit de voormalige Hollandse Waterlinie Fort Rhijnauwen, Fort Vechten en Fort 't Hemeltje. Zoals degenen die hebben opgelet bij de geschiedenisles ongetwijfeld weten, is de Hollandse Waterlinie aangelegd om de beide Hollanden en Amsterdam te beschermen tegen o.a. de Fransen en Pruisen. Met behulp van de waterlinie werd het omringende land onder water gezet (geïnundeerd) en werd het land achter de linie beschermd. Dat de rest van het land onbeschermd in de handen viel van de agressor was van ondergeschikt belang. Tot op de dag vandaag zorgt dit voor nog voor onderbuik gevoelens bij het oostelijke gedeelte van ons land. De huidige omgekeerde vlaggen van de tegenwoordige boeren zou je kunnen zien als een uitvloeisel van de eeuwenlange achterstelling van het noorden en oosten.

20230608_115348

20230608_152830

20230608_152921

Helaas is er niet heel te zien van de Forten omdat ze uit zicht blijven door metershoge begroeing rondom. Om Rhijnauwen fietste ik een extra rondje om een glimp op te vangen maar zonder heel veel succes.    Tegenwoordig zijn het verblijfplaatsen van vele bijzondere dieren- en plantensoorten en is toegang niet mogelijk.

Na dit stukje vaderlandse geschiedenis ging de reis verder richting Utrecht, Nieuwegein en Vreeswijk. Bij dat laatste kleine maar sfeervolle plaatsje vulde ik nog even mijn bidon alvorens met de pont de Lek over te steken naar Vrijstad Vianen (zoek dat maar even op, ik ga niet alles uitleggen hoor).

20230608_153039

20230608_153443

Vervolgens ging het kilometerslang in de volle zon, maar met de NNO wind strak in de rug, langs het Merwedekanaal richting Gorinchem.                      Driewerf hoera voor deze rugwind!

Bij het plaatsje Meerkerk toch nog een kleine tegenvaller omdat de brug in mijn route in onderhoud was waardoor ik een kleine omweg moest maken. Uiteindelijk bereikte ik mijn eindbestemming van v andaag rond half drie, waarna ik mijn intrek kon nemen in een authentiek apartementje in downtown Gorkum...

Zo, de Angusburger met friet is op. Zo maar even afrekenen en de dag afsluiten met een korte kuier door deze prachtige stad! Tot morgen.

1. Joke Timmer:
    8 juni 2023
    Weer een top dag met veel historie, geen pech en volop wind in de rug.
    De resterende 2 dagen moeten zo een makkie voor je zijn.
    Een goede nachtrust gewenst en een fijne rit morgen.
  2. Hans:
    8 juni 2023
    Het ziet er hoopvol uit Harry!
  3. Tamarah:
    9 juni 2023
    Mooie route weer! En wat een prachtig zonnetje!
  4. Hans:
    9 juni 2023
    Ja, het is prachtig weer Tamarah!
  5. Leen Boere:
    9 juni 2023
    Goeie reis vandaag het wordt weer een top fietsdag.
  6. Hans:
    9 juni 2023
    Dankjewel Leen, ik ga er weer voor!
  7. De Groot:
    9 juni 2023
    Weer een stukje fietsen met mooie plekjes
    Sterkte de laatste 2 dagen aan het weer zal het niet liggen
    Of toch de warmte
  8. Hans:
    9 juni 2023
    Het is inderdaad warm Joop, vooral 's middags. Maar ik klaag niet...