2E ETAPPE: WESTERBORK - UITHUIZEN

19 juli 2021 - Uithuizen, Nederland

Noordenwind

Het is natuurlijk erg ydillisch als je tentje aan een meertje staat opgesteld. Het kabbelende water, de rietstengels, waterlelies, spelende kinderen en kikkers, je hebt er zo mooi zicht op..
's Nachts is het echter minder ydillisch als blijkt dat kikkers erg veel lawaai kunnen maken.
Ik merkte het afgelopen nacht eens te meer, een waar kikkerconcert hield mij behoorlijk uit de slaap. Het leek alsof de onverlaten zich bij tijd en wijle bij mij in de tent hadden begeven.
Uiteindelijk toch nog een paar uurtjes geslapen voor ik om kwart over zes wakker werd.
Toen ik mijn hoofd buiten de tent stak voelde ik dat het lichtjes miezerde uit een bewolkte lucht, heel ander weer dus dan de dag ervoor, maar ja dat hoort erbij als je in Nederland gaat fietsen.

IMG-20210718-WA0006

Na een vlotte wasbeurt en ontbijt, bestaande uit een plak eigengemaakte sticky banana cake (ruim 300 kcal per plak, dan kun je er even tegen zeg maar) werd het tijd om de toch wel natte tent op te ruimen. Dit ging redelijk vlot en net toen de 0.0% buurvrouw ontwaakte stond ik gepakt en gezakt voor vertrek. Ik wenste haar nog een goede vakantie verder, en zij mij een goede reis..

Eenmaal op weg bleek maar weer eens hoe mooi Drenthe is. Nadat ik Westerbork verlaten had fietste ik door de bossen richting Grolloo, welbekend van Cuby. Vervolgens passeerde ik hier en daar een hunebed, en bij één daarvan schoot ik een plaatje en praatte even met een racefietser met dezelde bedoeling.

20210719_103011

Vervolgens ging de reis verder naar het noorden, via Anloo en Annen naar Zuidlaren waar ik even een paar inkopen deed.
Ondertussen trok de NNW wind steeds meer aan en de beschutting gevende bossen juist af.
Foute boel dus, want in het kale Groningse landschap waait de wind nog harder. Domme pecht natuurlijk, dat je je reis begint richting het noorden en dat dan de wind juist daar wegkomt, terwijl er nog zoveel meer mogelijke windrichtingen zijn.

Maar goed om een lang verhaal kort te maken, het werd dus werken... en dat in mijn vakantie nota bene.
Via Appingedam (leuk plaatsje wel) fietste ik via allerlei gehuchten zoals b.v. Jukwerd en Godlinze richting de camping die ik in gedachten had. De laatste 30 km werden steeds zwaarder over de soms kilometers lange rechte wegen, met rechts zicht op de pijpen en windmolens van Delfzijl, links aardappelvelden en voor me het grote niets...

20210719_152757

Uiteindelijk vond ik een camping in Uithuizen waar ik, na 105 km, m'n tentje mocht opzetten op een dijkje met uitzicht op nog meer Gronings niets, en typ ik nu, met de kop in de wind, dit stukje.
Morgen maar weer verder, maar wel een kilometer of 20 minder..

Tot later

IMG-20210719-WA0006

1. Tamarah:
    19 juli 2021
    Groningen alweer! Ben benieuwd door welk diergeweld je morgenochtend wakker wordt gemaakt (hopelijk géén).
  2. Hans:
    19 juli 2021
    Er staan een paar pony's in de wei hiervoor!
  3. Joke Timmer:
    19 juli 2021
    Hans en natuurlijk geen Bauke Mollema te zien om je even uit de wind te houden?
    Fijne rit morgen 👋
  4. Hans:
    19 juli 2021
    Waar zijn de Bauke's als je ze nodig hebt..
  5. Ruud:
    19 juli 2021
    NL weer het blijft lastig. Maar houdt hoop, het gaat goedkomen en morgen heb je mooi weer. Wij fietsen morgen in Friesland rond de meren dus zal er wel weinig tot geen wind staan.
  6. Hans:
    19 juli 2021
    Daar hou ik je aan Ruud..
  7. Arnold:
    19 juli 2021
    HANS je zit nu al zo noordelijk dat je morgen alleen nog een beetje zij wind hebt succes.
  8. Hans:
    19 juli 2021
    Zou me niet verbazen als de wind met mee (of heet dat ook tegen) draait...
  9. Jaap Lameris:
    19 juli 2021
    Mooi verhaal weer! Hoe gaat het met de stroomvoorziening onderweg? Welk systeem gebruik je vanaf je Son dynamo? Rechtstreeks op je Garmin of via een powerbank die je aansluit wanneer het nodig is?
  10. Hans:
    19 juli 2021
    Van alles wat Jaap, mobiel via de son-naaf. De powerbanks laad ik op op de camping
  11. Peter:
    19 juli 2021
    Nu even rust dan en morgen weer verder, mooi om je zo te kunnen volgen😀
  12. Hans:
    19 juli 2021
    Vanuit de luie stoel met een 🍺tje zeker...
  13. Peter:
    19 juli 2021
    Met een bak koffie darts kijken😀
  14. Hans:
    Pffff...
  15. Tineke:
    19 juli 2021
    Hopen op minder wind morgen!! Je hebt een mooi prive eethoekje voor je ontbijtje morgenvroeg!!😁
    Morgen de afsluitdijk over??
  16. Hans:
    Ja mooi hè..
    Nee, morgen tot St. Annaparochie en dan de dag erop naar Terschelling voor 2 nachten.
  17. Arnold:
    Kun je mooi via Dokkun
    Beenmerg proeven ha ha
  18. Jan::
    19 juli 2021
    Hoi Hans, jammer weer tegen wind. Hopen dat het morgen beter is en dan lekker 2 dagen naar Terschelling. Gr Jan.
  19. Toine Poelman:
    20 juli 2021