14E ETAPPE: ELST - ZWOLLE

3 augustus 2021 - Zwolle, Nederland

Terug noar huus

Toen ik vanochtend rond half 9 op de fiets stapte voor de laatste etappe terug naar Zwolle, gaf mijn Garmin 9.8 graden aan als temperatuur. En dan praten we over 3 augustus... Kil dus die eerste 20 kilometer van vandaag.

Ik had tijdens de twee dagen in gedwongen rust al besloten om terug te keren naar Zwolle. De weersvoorspellingen voor de tweede helft van deze week waren van dien aard dat het mij verstandig leek om tijdig weer in Zwolle te zijn.  Al met al is het natuurlijk wel ietwat teleurstellend dat ik niet mijn geplande rondje heb kunnen voltooien, maar ik heb me er maar bij neergelegd.

20210803_084542

De route voor vandaag was eigenlijk de kortst denkbare route van Elst naar Zwolle. Dwars door Arnhem, Zutphen en Deventer in een bijna rechte lijn. Je zou bijna denken dat ik wel heel graag weer naar huis wou. Eerlijk gezegd was het heilige vuur wel een beetje verdwenen toen ik besloten had de Ronde in te korten. Overigens wel apart dat, nu ik op de weg terug was, ineens vermoeide benen voelde. De vorige 13 etappes gingen wat dat betreft een stuk beter; goede benen in vakjargon..

Heel veel valt er over deze laatste etappe niet te vertellen. Opnieuw dreigende luchten afgewisseld door wat helderder momenten. Bij Olst vielen de eerste druppels en de bij Böckers Mölle geplande kofffiestop viel letterlijk en figuurlijk in het water omdat de Mölle op dinsdag gesloten is. Daarna was het gewoon nog 25 km doortrappen naar Zwolle.

20210803_142141

Al met al fietste ik 1150 km in 14 etappes. Ik begon deze reis met prachtig weer, ik had 11 van de 14 etappes wind tegen, met de windkracht 6/7 op de Oosterscheldekering als meest heftige krachtmeting. Het was ook in Zeeland (en Zuid Holland) waar ik de meeste regen op m'n pet kreeg.  De gemiddelde snelheid over die 1150 km lag op 19.30 km/h. Ik verbrande ca. 21.000 calorieen en mijn gemiddelde hartslag gedurende de ritten lag op 112 bpm. En hoewel de route, afgezien van de duinen etappes, nagenoeg vlak was noteerde ik toch nog 2355 hoogtemeters.

20210801_135930

20210731_200125

20210718_080920

Tot slot de vraag 'heb ik er van genoten'? Ja, ik heb er van genoten, ook al zat het weer de laatste week niet mee. Nederland is echt een mooi land met zoveel verschillende landschappen. Het is echt geen straf om daar fietsend door heen te gaan. Alleen zou de wind wat vaker iets voordeliger mogen waaien...

Denkend aan Holland

geknotte torens,

kerken en olmen

in een grootsch verband.

de lucht hangt er laag

en de zon wordt er langzaam

in grijze veelkleurige

dampen gesmoord,

en in alle gewesten

wordt de stem van het water

met zijn eeuwige rampen

gevreesd en gehoord.

(Hendrik Marsman)

1. Tamarah:
    3 augustus 2021
    Ondanks de iets kortere route alsnog een waanzinnige prestatie!!
  2. Hans:
    Jeey 💪
  3. Joke Timmer:
    Hans.
    Bedankt weer voor je mooie verslagen met aardig wat geschiedenis en foto’s.
    Ondanks het wisselende weer heb je toch genoten en daar gaat het toch ook om bij het fietsen. Top hoor 👍
  4. Hans:
    3 augustus 2021
    Thnx Harry. Was leuk om elke dag even verslag te doen!
  5. Peter:
    3 augustus 2021
    Genoten van je verhalen Hans, en een geweldige prestatie.De echte evaluatie doen we dan maar bij de Hetebrij😄🍺
  6. Hans:
    3 augustus 2021
    Als het dan toch niet anders kan, dan mut dat maar 🍺
  7. Ruud:
    3 augustus 2021
    Mooi dat je weer gezond en wel thuis bent
  8. Hans:
    3 augustus 2021
    Zeker Ruud. Dat is ook belangrijk!
  9. Jan Moeijes:
    3 augustus 2021
    Verstandige beslissing om in te korten, Hele mooie cijfers gemiddelde snelheid van 19.3 km is buitengewoon met de zwaarbepakte fiets die veel wind vangt met al die tassen. Ik denk dat de echte vermoeidheid pas thuis begint. Zo ervaren Joke en ik het, ga lekker bijkomen van je “Vakantie “. Fietsen is en blijft een leuke hobby met de racefiets of trekkingfiets. Welkom thuis en dank voor de mooie verslagen.
  10. Hans:
    3 augustus 2021
    Dank jullie wel. Het was ook leuk om jullie rondje te volgen op strava!
  11. Coby Sybrandy:
    3 augustus 2021
    Goed gedaan Hans die kun je weer afstrepen van je lijst😉 Vannacht heerlijk in je eigen bedje🛌
  12. Hans:
    Lekker hoor...
  13. Erik:
    3 augustus 2021
    Jammer Hans dat je je rondje Nederland in verkorte versie hebt moeten voeren en dit door de weersomstandigheden. Ik heb wel van je reisverslagen genoten
  14. Hans:
    Leuk Erik!
  15. Kees de vries:
    3 augustus 2021
    Mooie prestatie Hans! Erg goed gedaan! Op naar de volgende trip!
  16. Hans:
    3 augustus 2021
    Thnx Kees, wel jammer van de luchtbeelden...
    Bij een volgende gelegenheid maar in t achterhoofd houden
  17. Kees de vries:
    3 augustus 2021
    Ja dat komt vast nog wel een keer. Wat in t vat zit verzuurt niet. Tenslotte was dit een testrondje NL toch? De grote klapper moet nog komen!
  18. Hans:
    Precies!
  19. Arnold:
    3 augustus 2021
    Alles bij elkaar toch een mooie prestatie km genoeg.
  20. Hans:
    4 augustus 2021
    Klopt Arnold, het was mooi en soms ook best pittig.
  21. Paul:
    3 augustus 2021
    Welkom terug in Zwolle, toch je bakermat!
    Bedankt voor je heerlijke verslagen.
    Ik verheug me al op je volgende tocht.
  22. Hans:
    4 augustus 2021
    Leuk dat je me volgde Paul! Tot de volgende keer..
  23. Jaap Lameris:
    4 augustus 2021
    Goed gedaan Hans! Bedankt voor de mooie verhalen onderweg. Het was een genoegen je te volgen. Hopelijk blijft deze ervaringen je inspireren voor verdere mooie en uitdagende tochten!
  24. Hans:
    4 augustus 2021
    Dankjewel Jaap! Bij leven en welzijn zal dat vast nog weer gebeuren...
  25. Buurman:
    4 augustus 2021
    Bedankt voor je mooie leerzame verhalen. Nederland is zo gek nog niet. Je hebt weer een mooie prestatie neergezet. Klasse. 👍
  26. Hans:
    Graag gedaan!
    Ajetoo buurman!
  27. Harry Wolf:
    4 augustus 2021
    Hans en Peter, ik ben voor De Hete Brij :)
  28. Hans:
    4 augustus 2021
    Komt goed uit, ik ook en heb nu nog vakantie!
  29. Toine Poelman:
    4 augustus 2021
    Hans...bedankt man voor het heerlijke vakantie leesvoer... jouw taalvaardigheid verdient het om met Marsman te eindigen.
    Mooi gefietst, veel gezien en leuk ontmoet; volgens mij kun je dan alleen maar tevreden zijn. Merci monsieur!
  30. Hans:
    You're welcome, sir!