RUSTDAG GORINCHEM

1 augustus 2021 - Gorinchem, Nederland

"Door veel te begrijpen, heb ik niets af kunnen maken"

Bovenstaande tekst zijn, volgens de overlevering, de laatste woorden van Hugo de Groot (internationale naam Hugo Grotius) vlak voor zijn dood in Rostock op 28 augustus 1645. En die tekst slaat momenteel ook wel een beetje op mijzelf, die andere H.de Groot.

Vandaag bracht ik met de boot vanuit Gorinchem een bezoek aan het, in Nederland toch zeker, wereldberoemde Slot Loevestein. Daar waar Hugo ontsnapte aan zijn levenslange gevangenisstraf, hem opgelegd door Prins Maurits vanwege een andere opvatting over het geloof. Hij deed dat door in een boekenkist te kruipen en zo het kasteel ongezien te verlaten. Een echte de Groot die Hugo, zo slim...

20210801_163403

Omdat de boot naar de andere kant van de Merwede pas om 12.15 richting Loevestein ging, vulde ik de ochtend maar een beetje met lezen en tv kijken (olympische spelen). Tegen 11.15 trok ik de stoute schoenen aan en kuierde door wind en regen richting het vertrekpunt van de veerboot. Nog voor ik daar aangekomen was sopten mijn sokken ongeveer in mijn schoenen.  Mooie Hollandse luchten leverde het wel op. Vooral vanaf de veerboot leek het of Gorinchem onder een dikke laag watten bedolven ging worden.

20210801_122233

Eenmaal bij Slot Loevestein aangekomen omtkwam ik niet aan het verhaal over mijn beroemde voorvader. Zoals een ieder wel zal weten stammen alle de Grooten af van de oer-de Groot die bekend staat onder de naam Alexander de Grote. Voor hen die dit niet geloven, kijk de stamboom er maar eens op na... Vanzelfsprekend maakte ik even een rondwandeling door het imposante slot en zag ik onder andere een replica van de boekenkist waarmee Hugo was ontsnapt (de echte zou in museum De Prinsenhof staan). Toch voelde het even alsof dit 'm toch was..

20210801_130920

Ik zal ongeveer een halfuurtje door Slot Loevestein gewandeld hebben en de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat je het dan ook echt wel gezien hebt. Toch was het al met al weer even een leuke afleiding op deze verregende dag. Inmiddels lijkt het erop alsof het de komende dagen weer iets droger weer wordt en dat ik mijn zelfgekozen 'isolement' kan beeïndigen. Gelukkig heb ik daar geen boekenkist voor nodig, maar kan dat op mijn eigen blauwe santos..

20210801_12415020210801_12563820210801_135347

Tot slot nog even die laatste woorden van Hugo de Groot: "door veel te begrijpen, heb ik niets af kunnen maken" Dat geldt zeker ook voor mij. Ik heb tijdig begrepen dat het weer dit keer zo tegen zat, dat ik mijn Ronde van Nederland niet volgens plan zal voltooien. Maar morgen stap ik wel gewoon weer op de fiets voor een nieuwe etappe.

Was getekend,                                      Hans Grotius

1. Tamarah:
    1 augustus 2021
    Goed bezig! Stug doorgaan, zelfs als de plannen wijzigen.
  2. Hans:
    Dom deur doen..
  3. Joke Timmer:
    1 augustus 2021
    Na een paar nuttig bestede dagen mag je morgen weer op pad, met minder wind en hopen op ook wat minder of zelfs geen regen. Succes Hans 👋
  4. Hans:
    1 augustus 2021
    Dat zou fijn zijn Harry... daar teken ik voor.
  5. Buurman:
    1 augustus 2021
    Heer Grotius, de weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn een stuk beter, ik hoop dat de volgende natte sokken uit de wasmachine komen. Goede reis gewenst. 🌞😎
  6. Hans:
    Dat hoop ik ook buur...
    Bedankt!
  7. Peter:
    1 augustus 2021
    Je hebt je vast even Floris van Rozemondt gewaand op dat kasteel.Een groot deel is daar opgenomen
  8. Hans:
    1 augustus 2021
    Ik herkende de raampjes nog..
  9. Jeannette:
    1 augustus 2021
    De Gro(o)te praatjes zijn weer terug! Tijd om weer op de fiets te stappen!
  10. Hans:
    1 augustus 2021
    Dat advies neem ik ter harte...
  11. Toine Poelman:
    2 augustus 2021
    Hans de Groot; ik kijk daar historisch gezien nu heel anders tegenaan....jemig wat een stamboom -om tegenaan te klimmen- want: 'Ik ga even koffie drinken met Hans de Groot' komt nu in een heel ander perspectief te staan..!
  12. Hans:
    2 augustus 2021