RUSTDAG GORINCHEM

31 juli 2021 - Gorinchem, Nederland

Toch nog even de benen strekken..

Wat doe je als je al 13 dagen eigenlijk alleen maar op de fiets hebt gezeten en je hebt een rustdag? De hele dag in zo'n hotelkamer zitten is natuurlijk niet wat. Daarom besloten om maar even een kuier te maken naar Gorinchem of Gorkum zo je wil.

20210731_114141Na eerst een goed ontbijt te hebben genoten wandelde ik de ongeveer 2 km naar het oude stadcentrum van de vestingstad. Onderweg kocht ik nog even zo'n klein uitklapbaar paraplutje, want de lucht was zwanger van de nodige buien. In het stadcentrum aangekomen dronk ik eerst maar een kop koffie en besloot om bij de V.V.V  eens te kijken of er een leuke wandeling te vinden was. Volgens de V.V.V. dame was de Vestingwandeling wel iets voor mij. Direct gevolg van dat advies was dat ik even later 3 euro armer, maar een wandelgidsje rijker op zoek was naar de start van de Vestingwandeling.20210731_11393720210731_115248

Gorinchem werd in 1672 onderdeel van de Oude Hollandse Waterlinie. Dit was een militaire verdedigingslinie tussen de Zuiderzee en de Biesbosch. Door polders onder water te zetten ontstond zo een kilometersbrede waterbarrière. In de stad Gorinchem zijn de oude vestingwallen voor een groot deel bewaard gebleven en de wandeling daarlangs was verrassend mooi. Vooral het gedeelte langs de Merwede met in de verte, aan de overkant van de rivier, de contouren van Slot Loevesteijn (daarover morgen meer). Onder de continue dreiging van stevige buien liep ik de 5 km met plezier uit. De prachtige Hollandse luchten zorgden voor een passend decor.

20210731_115502

Nadat ik de wandeling had beëindigd liep ik weer terug naar het hotel waar ik de dag van morgen voorbereidde en ook alvast de fietsroute voor maandag in elkaar zette. Inmiddels kijk nog even naar de samenvatting van de Olympische dag en type ondertussen dit stukje. De eerste rustdag zit er bijna op. Het is weer even wennen,  maar ook zeker verfrissend na 13 dagen op de fiets...

20210731_114749

20210731_114812

20210731_115013

1. Ruud:
    31 juli 2021
    Toch wel handig zo'n VVV gidsje, je kunt dat mooi verwerken in je dagelijkse rubriek en de lezers leren er ook weer wat van.
    Tja morgen lastige dag net de weersvoorspelling maar 💦💦💦 komt ef zeker in voor, daarna wordt het mogelijk beter. Geniet er nog ff van en neem vanavond een 🍺.
  2. Hans:
    1 augustus 2021
    Zeker handig om je even in te lezen..
  3. Arnold:
    31 juli 2021
    Nou Hans heb je toch mooi weer wat opgestoken
    Goed besluit om vandaag niet te fietsen teveel buien
    Wordt je niet vrolijk van
    Maar hoort er we een beetje bij .
    Maar he wordt beter gr.
  4. Hans:
    1 augustus 2021
    Zo is het, hopelijk maandag weer verder..
  5. Hans M.:
    31 juli 2021
    Jemig Hans, hulde dat je het volhoudt. Kan me goed voorstellen dat je, ondanks de mooie momenten, er behoorlijk klaar mee bent.
    Goed dat je even rust neemt.
    Nog even genieten van je rust weekend en hopelijk vanaf maandag beter weer met een boel rug wind.
    Suc6 verder.
  6. Hans:
    Thnx Andere Hans...
  7. Tamarah:
    1 augustus 2021
    Mooie wandeling! Keer wat anders dan fietsen haha...
  8. Hans:
    Zeker weten...
  9. Jan Moeijes:
    1 augustus 2021
    Mooi om te genieten van cultuur en geschiedenis, Nederland is zo vol mooie steden en natuur. Je komt plaatsnamen tegen waarvan je nog nooit hebt gehoord. Jammer dat het weer tegen zit, maar ook goed
    om te lezen dat je er het beste van maakt.
  10. Hans:
    1 augustus 2021
    Nederland is erg mooi Jan, maar dat hebben jullie zelf ook gezien!
  11. Hennie Haverink:
    1 augustus 2021
    Het juiste moment en een mooie plek om hier even je rust te nemen. Daar kan je niet rouwig om wezen . Wat een mooie plaatjes!
  12. Hans:
    1 augustus 2021
    Ja erg mooi die vestingwallen hier..
  13. Peter:
    1 augustus 2021
    Mooie plaatjes Hans.Wanneer rij je onze mooie stad weer binnen?
  14. Hans:
    1 augustus 2021
    Waarschijnlijk 2e helft volgende week..