To the north..

16 augustus 2022 - Alnwick, Verenigd Koninkrijk

Edinburgh - Berwick upon Tweed - Alnwick

Nadat ik mijn fiets uit de kelder van het hotel had gehaald en de fietstassen, via de lift, in drie etappes naar dezelfde plek had getransporteerd zag dat het nog steeds regende in Edinburgh. Gelukkig hoefde ik maar anderhalve kilometer te fietsen naar station Edinburgh Waverly dus heel nat zou ik niet worden.

Voor vandasg had ik gepland om met de trein naar Berwick upon Tweed te reizen en daar het laatste gedeelte van de Schotland Rond route weer op te pakken. Online had ik al gezien dat er om 9.30 uur een trein die kant op ging vanaf platform 9. Station Edinburgh Waverly heeft 3 niveau's en ik kwam op de hoogste verdieping binnen. Met verschillende liften begaf ik mij naar het tweede niveau om een kaartje te kopen. Doordat het Schotse openbaar vervoer nogal onoverzichtelijk is, en ik liever een ticket van £19,- in plaats van £31,- kocht, negeerde ik allerlei toch te ingewikkelde kreten en schafte een kaartje aan en begaf mij, met de lift, naar platform 9. Daar stond de lange trein al klaar en ik ging op zoek naar het fiets compartiment. Terwijl ik zo langs de treinstellen liep werd ik aangesproken door een conducteur die vroeg of ik gereserveerd had voor de fiets? Nou nee dus. Hij vroeg of ik het kaartje wilde laten zien en zei dat ik met dat ticket helemaal niet op die trein kon want het was een andere maatschapij...

Hij adviseerde mij naar het ticket info centrum te gaan en een plek voor mijn fiets te reserveren op een trein van 10.01 uur op platform 4. Zo gezegd zo gedaan, dus terug met lift naar niveau 2. Bij het ticketcenter bleek dat ik schijnbaar een kaartje had gekocht voor een trein die voorlopig niet reed. Ik kreeg het advies om op platform 6 een trein van CrossCountry te nemen en kreeg ook een ticket voor de fiets. Met de lift toog ik naar platform 6 en zag daar de trein van 10.04 al staan. Via een nogal smalle deur plaatste ik mijn fiets in een vrij krap tussencompartiment en wachtte gelaten op het vertrek..

Halverwege de reis kwam de conductrice langs en vroeg mij beleefd om mijn vervoersbewijs, bekeek het streng doch rechtvaardig en zei stoïcijns: "this ticket is not valid for this train" SLIK.. Ik probeerde uit te leggen dat ik deze bij de ticketinfo had gekregen (niet waar). Zij streek over haar hart en zei "I don't give you a penalty because there was obviously made a mistake" en zo was het maar net (welliswaar door maar mijzelf maar dat mocht de pret niet drukken). In Berwick upon Tweed wurmde ik mijn fiets uit het compartiment en zocht 'the way out the station'. Via twee liften en een voetgangersbrug kwam ik eindelijk weer in de normale wereld...

20220815_170849

Gelukkig had de regen plaats gemaakt voor drizzle (motregen) en damp en was de temperatuur iets opgelopen. Met m'n gele regenjack aan vertrok ik richting het noorden. De route ging hoofdzakelijk over de National Coastal Route (de 1) en begon met een pittig klimmetje om Berwick uit te komen en bovenop de klif te belanden. Via een soort MTB pad fietste ik vervolgens langs de noordzee met helaas weinig zicht door de weersomstandigheden.

20220815_170915

De route ging over verschillende ondergronden, gras, modder, gravel, rocks, asfalt etc en ging, zoals al de hele vakantie op en neer met zelfs in deze etappe de meeste hoogtemeters. Op zich ging het klimmen wel goed, ware het niet dat mijn linker knie al een aantal dagen aan het protesteren is, beetje stijf rondom met gevoelige pezen en aanhechtingen. Door het dampige Northumberland knokte ik mij echter een weg naar het einde van de track.

20220815_171109

Na bijna 68 kilometer kwam ik aan in Alnwick en bij gebrek aan camping belande ik in hotel The Hog Heads Inn of zoiets. Na een lekkere douche dronk ik twee 'pints' in de bar, daar schreef ik ook mijn stukje voor de reislogger en keek wat naar de BBC alvorens naar de kamer en het dromenland te verdwijnen, met de lift...