GRAND DEPART

4 augustus 2022 - Almere, Nederland

Zittend op het terras van Pannenkoekenrestaurant De Kemphaan, gelegen bij de natuurcamping met dezelfde naam, type ik mijn eerste verslagje van de Zuid Schotland fietstrip.

Het was een bijzonder warme dag die ik nu een passend vervolg geef met een heerlijk koel biertje. Een pannenkoek laat ik aan mij voorbij gaan, die maak ik liever een keer zelf 😇.  Na al het plannen van de etappes, het inpakken van de tassen en alle andere nodige voorbereidingen van de trip was het vandaag dan eindelijk Grand Depart. Een beetje zenuwachtig was ik wel, want ben ik niets vergeten (ja dus)  Is de fiets niet te zwaar beladen (voor het gevoel zeker..). Toch voelt het al vrij snel nadat ik vertrokken ben weer redelijk vertrouwt; de boel moet even in gang gezet worden maar als dat eenmaal zover is dan rolt het wel...

Eerste ontmoeting Vorig jaar, op de eerste dag van mijn rondje Nederland, trof ik Jan S. en 'die van hem' op de Vechtdijk richting Hasselt. Nu was het op de IJsseldijk dat Bennie van de B. mij inhaalde. Bennie herkende mij niet in mijn 'burger fietskloffie' met pet en zonnebril, maar ik Bennie wel in zijn onnavolgbare stijl. Na ons beider plannen even te hebben besproken, gingen we verder ons eigen weg. Bennie over de rode- ik over de oude groene IJsselbrug.

20220804_151313

Verder was de rit vooral warm en saai, over de winderige polderwegen. In Elburg dronk ik m'n eigen koffie met uitzicht op de oude haven. Langs het Veluwemeer fietste ik door richting Harderwijk en later door een toch wel wat leuker natuurgebied tussen Zeewolde en Almere. Aangekomen op de camping bleek dat ik de routine van het fietskamperen wel weer even kwijt was. Ongestructureerd zoeken in tassen was het gevolg. Alle 5 tassen werden leeggehaald op zoek naar... maar uiteindelijk stond er wel een tentje! Vervolgens een frisse douche en je voelt je een ander mens. Wel kwam ik er achter dat ik m'n riem was vergeten, waardoor mijn afritsbroek niet op z'n plek bleef zitten. Gelukkig bood m'n sportbroek met elastiek hier uitkomst.. pff.

20220804_143320

Ik geloof dat ik nog een biertje bestel alvorens ik terug ga naar de camping om te eten; macaroni met makreel in pittige tomatensaus... Jonnie Boer is er niets bij.

Morgen weer op tijd op pad. Rond 11 uur, half 12 word ik verwacht bij het CS in Amsterdam waar mijn fietsmaatje voor de komende week, Jeannette, zal arriveren per trein. Gezamenlijk zullen we dan de resterende 30 km naar IJmuiden afleggen. Vervolgens gaat het per boot naar de andere kant van de Noordzee, Newcastle Upon Tyne. Maar daarover morgen meer!

1. Ruud:
    4 augustus 2022
    De eerste stap(pen) gezet, fijne vakantie en neem een Guinnes om goed te herstellen.
    Uiteraad ook voot Jeanette een fijne vakantie gewenst.
  2. Hans:
    4 augustus 2022
    Dankjewel Ruud. Merk wel dat ik dit jaar minder kilometers heb gemaakt..
  3. Joke Timmer:
    Ja Hans, de voorbereiding voor deze trip was door de Covid besmetting niet rooskleurig en dat zul je de 1e dagen nog wel merken. Sommige profs komen ook de 2e week pas in vorm, dus is er hoop voor verbetering.
    Fijne trip samen 👋
  4. Hans:
    Dankjewel Harry,
    Gelukkig vielen de covid klachten mee. Het gebrek aan kilometers zal eerder opspelen...
  5. Hennie Haverink:
    4 augustus 2022
    Fijne vakantie gewenst Hans. En ook Jeannette.
    En hopelijk met genoeg energie over voor het smeuïge reisverslag zoals we dat van je gewend zijn. En blijf gezond en overeind. Geniet er van.
  6. Hans:
    4 augustus 2022
    Dankjewel Hennie! Ik doe, als altijd, mijn best.
  7. Jan::
    Fijne vakantie Hans ik was toch maar voor de pannekoek gegaan, en goeie kilometers ook voor Jeanette en een goeie overtocht morgen. Jan en Henny.
  8. Hans:
    Dank Jan.
    Pannenkoeken komen vast nog wel 😋
  9. Peter:
    4 augustus 2022
    Begin van vast weer een mooie tocht.Leuk om de verhalen weer te lezen, 😄
  10. Hans:
    Ik hoop zeker dat het een leuke tocht wordt...
  11. Tamarah:
    4 augustus 2022
    Kijk, de eerste meters zijn gemaakt! Op naar de rest!
  12. Hans:
    Er zijn er nog wel een paar te gaan...
  13. Peter:
    Misschien toch nog ff door naar de Black Isle bar😄
  14. Hans:
    Helaas, net iets te ver..
  15. Kees de vries:
    5 augustus 2022
    La gran partida de la aventura Escocesa is een feit. Ik zie al uit naar je volgende verhaal! Succes! Ook met links fietsen!
  16. Hans:
    Links rijden?
  17. Coby Sybrandy:
    5 augustus 2022
    Geen riem😱ach een stuk touw werkt ook hoor deden ze vroeger ook. Veel plezier op je trip.
  18. Hans:
    Ja uh, een touw werkt misschien bij een koe maar niet bij mij 😅
  19. Jan Moeijes:
    5 augustus 2022
    Jullie zijn onderweg, mooie rit door recreatiegebied Spaarnwoude richting IJmuiden. Bekend gevoel met een volgepakte fiets komt mij bekend, altijd even wennen. Veel fietsplezier aan de overkant van de Plas.
  20. Hans:
    Zeker mooi daar bij Spaarnwoude.
    Inmiddels op de boot wachtend op de afvaart...
    Dankjewel Jan!
  21. Jan Moeijes:
    5 augustus 2022
    Spannend! vanavond dineren aan boord en daarna entertainment. Ik ben ook een keer naar New Castle geweest.
  22. Hans:
    7 augustus 2022
    Inderdaad van het buffet genoten Jan! De zanger van het entertainment kon ons nog verleiden om een biertje te gaan drinken..