FYSIEKE ONGEMAKKEN

9 juni 2021 - Zwolle, Nederland

Als je van plan bent om een lange fietstocht te maken, een die zich over meerdere weken uitstrekt, is het van belang dat alles goed functioneert aan de fiets en aan de berijder (vanzelfsprekend..).
Al sinds ik ben begonnen met fietsen ben ik van mening, dat wat er ook gebeurt, de fiets in orde moet zijn. Als je de klim niet opkomt of hopeloos gelost wordt door je fietsmakkers, het mag nooit komen omdat het materiaal niet in orde is. Lichamelijke ongemakken zijn echter een heel ander verhaal en daarover gaat het vandaag.
Op 10 maart jongstleden fietste ik met een aantal mannen van Swolland een rondje op de MTB waarbij ik, door een ietwat ongelukkige manoeuvre van mijn voorganger, hardhandig in aanraking kwam met het asfalt. Op het eerste gezicht leek ik geen lichamelijke schade te hebben opgelopen, maar inmiddels is gebleken dat ik sinds die dag toch behoorlijk last heb van mijn nek en schouderpartij. Tot nog toe mocht fysiotherapie nog geen soelaas bieden, dus verder kijken maar...
Omdat de pijn zich vooral openbaart bij langere ritten op de Santos heb ik besloten eens te laten kijken naar de afstelling van die fiets.
Vandaag kon ik daarvoor terecht bij Santos dealer Bongers in Apeldoorn.
Gezamenlijk kwamen we tot de conclusie dat een iets kortere, verstelbare stuurpen, met dientengevolge een iets minder sportieve zit, zou kunnen helpen om de klachten te verminderen.
Na deze aanpassing kon ik een en ander gelijk uit gaan proberen in de omgeving van Apeldoorn en daarvoor had ik een route van zo'n 50 km in de Garmin gezet.

Ik zal jullie niet vervelen met te veel dit en datjes van de route zelf, die was mooi net als het weer overigens...
Met de nieuw geplaatste stuurpen fietste ik ontspannen en vol goede moed Apeldoorn uit. De eerste 20 kilometer gingen eigenlijk zonder problemen, op een kleine kraak in de zadelpen na dan (zo irritant..).
Na ongeveer 35 km begon ik echter toch weer ietwat pijn in het 'verdachte' gebied te voelen, maar het bleef allemaal binnen de perken. Toch brengt je dat wel gelijk weer aan het twijfelen;
'was die hele aanpassing soms voor niets' ? Die conclusie wil ik zeker nog niet trekken.
Het zal ongetwijfeld een combinatie ziijn van fysiek en mechaniek dus ik hoop dat met nog een aantal fysio sessies het euvel uiteindelijk overwonnen wordt  en ik tijdens mijn Ronde van Nederland pijnvrij kan fietsen... en zo niet, dan geldt het motto 'pijn is fijn' (maar niet heus).
Nog een week of 6 tot de start van de Ronde...