DAG 5: TERSCHELLING

22 juli 2021 - Terschelling, Nederland

Koekenbakker 2.0

Het is bijna 20.00 uur, hier op de camping drommen de kleintjes onder begeleiding van hun opgewonden ouders naar een, door het animatieteam georganiseerd, kindercircus. Hadden ze vanmiddag bij mij moeten kijken, hadden ze ook wat te lachen gehad...

Gisteravond toen ik een verkenningsrondje aan het doen was bleek mijn voorband langzaam leeg te lopen en ondanks dat ik er weer extra lucht bij gepompt had bleek deze vanochtend opnieuw helemaal leeg te staan. Gelukkig is hier bijna om de hoek een fietsenmaker, een rijwielhersteller in oud Hollands, en ik besloot m'n fiets daar even heen te brengen. Gewoon geen geknooi op mijn rustdag. Van de tweewieler specialist mocht ik een leenfiets meenemen zodat ik in ieder geval mobiel bleef. Bij de tegenover gelegen supermarkt kocht ik wat boodschappen, waaronder een fles pannenkoekenmeel. Onthoud dat gegeven.

20210722_115937

Onder een lekker zonnetje fietste ik via allerlei gravel- en asfalpaden het eiland over. Ik zag West aan Zee, het Groene Strand, West Terschelling waar ik tijdens een korte wandeling een 'hair stylist', een kapper in oud Hollands, met de deur open passeerde. In een split second besloot ik dat m'n wilde haardos wel enige aandacht behoefde. 20 minuten later en 23 euro armer liep ik fris geknipt weer naar buiten. Een stuk aero dynamischer vervolgde ik m'n tour over Terschelling, Skylge, in Oud Fries. Op de piepende leenfiets toog ik nu via Midsland aan Zee naar Lies en Hoorn. Onderweg stond ik nog even eerbiedig stil voor een begrafenisstoet met de kist op een platte wagen, getrokken door een prachtig zwart paard. Best indrukwekkend..

20210722_113147

20210722_103044

Na een kleine 36 kilometer kwam ik weer aan op de camping en kon even later de blauwe santos (naamgever van deze reislog) weer in m'n armen sluiten. Na een koud biertje en een kort zonnebad werd het daarna tijd om te gaan eten. En nu komt die fles van vanochtend weer in beeld. Vandaag was het plan om mijzelf te verwennen met pannenkoeken, gefabriceerd op mijn campingstelletje. Vol vertrouwen begon ik aan de klus: stap 1 was om het meel van de bodem van de fles te kloppen, geen probleem, vervolgens 10 seconden flink schudden, 400 ml melk erbij en nu een minuut goed schudden. Hier ging er al iets mis omdat de dop scheeft op de fles zat. Kan gebeuren. Nu was het tijd om het vuur te onsteken, van een clubgenoot kreeg ik eerder al het advies dit zover mogelijk van de tent te doen..

Zodra het pannetje heet genoeg was, en dat gaat snel, schonk ik een gedeelte van het eerder bereidde meel in de pan. Een deel vloeistof en een deel vaste substantie klotste op de bodem. Dit kon nooit de bedoeling zijn geweest en een blik op de fles leerde dat ik te kort had geschud. Zat ik gelijk al in de extra tijd.. Dit keer deed ik de dop wel goed op de fles en schudde tot m'n hand er beurs van werd. Daar kon het niet meer aan liggen. De tweede poging ging echter weer de mist in toen ik de pannenkoek te snel wilde draaien waardoor de hele brij door elkaar en aan elkaar plakte. De derde, die goed leek te gaan bleek aan de onderkant echter zwart geblakerd. De vierde leek nog het meest op een pannenkoek, maar daar was alles mee gezegt. Uiteindelijk at ik de laatste twee maar als een soort rösti. Nee ik ben niet  ik de wieg gelegd als 'boulangerie crêpes', meer als een koekkenbakker op z'n oud Hollands gezegd... Het kindercircus was er niets bij!

20210722_182610

Morgen al weer vroeg op pad om de boot terug te halen. Fietsen maar weer!

1. Tamarah:
    22 juli 2021
    Hahaha, volgende keer een GoPro aanzetten als je weer gaat koekebakkeren. Dan kunnen de kijkers thuis mee genieten!
  2. Hans:
    22 juli 2021
    Je wordt op je wenken bediend. Die video is nog aan het uploaden..
  3. Arnold:
    22 juli 2021
    Heb je wel de duimen aan de goede kant zitten.
    Anders gewoon blijven oefenen ha ha
  4. Hans:
    22 juli 2021
    Allebei aan de buitenkant toch?
  5. Jan Moeijes:
    22 juli 2021
    Wat een voor ons grappig verhaal, ik hoop toch dat je wel voldoende hebt gegeten om morgen de strijd met de wind weer aan te gaan.
  6. Hans:
    22 juli 2021
    ' t is allemaal naar binnen gegaan onder het mom 'waar het naar toe gaat ziet het er ook niet uit'
    😉
  7. Joke Timmer:
    22 juli 2021
    De volgende keer gaat het vast goed Hans, gewoon nog een keer proberen.
  8. Hans:
    Maar natuurlijk Harry..
  9. Jeannette:
    22 juli 2021
    😆🤭 t Lijkt allemaal zo eenvoudig.. maar.. De aanhouder wint! Gewoon nog een keer op t menu zetten.
  10. Hans:
    22 juli 2021
    t leek inderdaad makkelijker dan ik had verwacht... een zak romige tomatensoep van Unox heeft minder om t lijf! 😉
  11. Paul:
    😃😄😁😆😅🤣😂
  12. Hans:
    22 juli 2021
    Ja lach er maar om Paul...
    😉
  13. Toine Poelman:
    22 juli 2021
    ...ons digitale contact hedenmiddag was eigenlijk het voorgerecht...
  14. Hans:
    Uiterst vermakelijk voorgerecht...
  15. Peter:
    22 juli 2021
    Knooierd, volgende keer ga ik wel mee, krijg je normaal te eten😂
  16. Hans:
    23 juli 2021
    Moet je toch eerst iets aan je conditie gaan doen 🤣
  17. Coby Sybrandy:
    22 juli 2021
    Meer dan een gekookt ei zal het dan niet worden ben ik bang 😧🤣🤣🤣
  18. Hans:
    23 juli 2021
    Daar was ik al bang voor
  19. Ruud:
    22 juli 2021
    Foei, je fiets wegbrengen voor een bandje..... Die pannedinges zijn je straf.
    Goede reis morgen.....
  20. Hans:
    Tis vakantie hè.....
  21. Jaap Lameris:
    22 juli 2021
    Zelf een bandje plakken is voor jou toch bijna een wekelijks klusje?? ;-)) Bij de Santos is echter het meeste werk om de losse delen van de Magura hydraulische remmen weer goed en passend in elkaar te zetten. Iets wat je dus thuis lekker kan oefenen, ook zijn er speciale YouTube filmpjes... Veel succes morgen, ga je de Afsluitdijk over fietsend of met de fietsbus? Of neem je de veerboot vanuit Stavoren/Urk?
  22. Hans:
    23 juli 2021
    Stavoren - Enkhuizen Jaap!
  23. Tineke:
    23 juli 2021
    Wat had ik dit graag meegemaakt!!! Wederom genoten van je verhaaltje broer!! Fijne trip vandaag !!😘
  24. Hans:
    Dank oe zussie...
  25. Harry Wolf:
    23 juli 2021
    Vergis ik me nou, of heb je er nu echt op gelet om het water niet van de foto af te laten lopen? :)
  26. Hans:
    Ja Harry, kreeg een tip van een kenner 😉