8E ETAPPE: NOORDWIJK - SCHEVENINGEN

26 juli 2021 - Den Haag, Nederland

Jantje van Leiden

Na het natte einde van gisteren begon de dag van vandaag zowaar met een flauw zonnetje die mijn natte tentje bescheen. Daar moest ik gebruik van maken, want mn natte was hing nog altijd onder een afdakkie bij de receptie. Veel droger was het daar niet geworden. Helaas bleek ook het zonnetje niet sterk genoeg om in korte tijd wonderen te verrichten.

Een blik op buienradar leerde mij dat ik vandaag 'berekenend' moest fietsen. Tent opbreken kon droog, maar een ontbijtje scoren in Noordwijk kon net droog als ik op tijd vertrok, maar ook weer niet te vroeg want de lunchroom ging pas om 9.30 uur open. Om precies 9.29 kwam ik aan in de Hoofdstraat van Noordwijk terwijl de lucht begon te betrekken. Terwijl het buiten begon te druppelen zat ik aan een verse croissant en koffie en daar was ik aan toe.

Het plan van vandaag was om een semi rustdag te houden en ' s middags in te checken in een hotelletje in Scheveningen, niet heel veel kilometers maar toch een stukkie fietsen. Na Noordwijk ging het opnieuw door de duinen richting Katwijk. Daar dronk ik nog maar eens een kopje koffie en besloot een extra uitstapje te maken naar Leiden. Dat had nog wel wat voeten in de aarde omdat het doorlopende fietspad er uit lag en ik door allerlei woonwijken werd geleid. Eenmaal in de stad Leiden aangekomen bleek het er druk, maar gezellig. Onder dreigende wolkenluchten schoot ik een paar plaatjes terwijl ik door de oude stad fietste.

20210726_122428

20210726_122552

20210726_122820

Om niet zeiknat in Scheveningen aan te komen kon ik niet te lang in de studentenstad blijven hangen. Met de Garmin als navigator en routemaker fietste ik weer naar het westen, met wind tegen en water van boven. Helaas heeft buienradar het ook wel eens mis. Toch was het wel een leuk ritje met opnieuw best wat lastige klimmetjes. Vlak voor Scheveningen, bij de bekende Waalsdorpervlakte beklom ik nog een mooi uitzichtspunt en net toen ik bovenop stond volgde een flinke klap onweer....schrik je toch even.

20210726_135433

10 minuten later zat ik op de boulevard van Scheveningen achter een biertje omdat ik nog een half uur moest wachten tot ik kon inchecken. Kamer 115 was voor mij, maar net toen ik het licht van de badkamer aan wilde doen sloeg er ergens een stop uit. Stond ik in mn blote kont toch ff te kijken. Toch de kleren maaf weer aan gedaan en de receptie gewaarschuwd. Bleek dat ik niet kamer 115 maar 215 had moeten hebben. 115 lag er even uit vanwege onderhoud. Betekende wel dat ik alles weer kon pakken en een verdieping omhoog moest. Daarna eindelijk douchen.

Als ik dit typ is het zwaarbewolkt maar is het onweer even uit de lucht. Ik ben blij dat ik mij er vandaag met een Jantje van Leiden heb afgemaakt, zo kon ik redelijk droog de dag doorkomen. Voor de rest van de tocht ga ik het van dag tot dag bekijken in de wetenschap dat, in het slechtste geval, Zwolle nooit heel ver weg is..

20210726_105237

1. Ruud:
    26 juli 2021
    Hans, te lang op de Pier gezeten? Of houdt je verhaal op in Leiden?
    En na 2100 uur niet meer op de Scheningse boulevard vertoeven, slecht volk.
  2. Hans:
    26 juli 2021
    Nee Ruud, je was te snel met lezen...
  3. Arnold:
    Hoi Hans
    Als je de kamernummer niet goed hebt gehoord had je de onweersklap natuurlijk nog in de oren
    Maar ja zo'n bui kun je wel nat van woeden en de temperatuur is prima dus het buitje er ma bijnemen
  4. Hans:
    Ik heb 'vooralsnog' weinig keus
  5. Ruud:
    26 juli 2021
    Mooi dat het toch nog een compleet verhaal is geworden. 2e verdieping is wel zo zeker met al dat hemel water tegenwoordig.
    En hoezo Zwolle niet ver? Je moet nog een heel eind 🚴🚴.
    Het wordt van zelf weer beter weer.
  6. Hans:
    26 juli 2021
    Dat heet gewoon alle opties open houden Ruud..
  7. Paul:
    26 juli 2021
    Wel doorgaan hoor! Niet terug nr Zwolle, want dan missen Diny en ik je vermakelijke verslagen die ons over alle olympische miskleunen heen helpen!🙃
  8. Hans:
    26 juli 2021
    😉 Ben blij dat ik er weinig van mee krijg...
  9. Peter:
    26 juli 2021
    Hans geen leuke buurvrouw in t hotel?Klop je ff aan.Just checking the walls😁
  10. Hans:
    I know nothing...
  11. Ruud:
    26 juli 2021
    Ok, duidelijk. Is het gewoon een geintje.💪
  12. Tamarah:
    26 juli 2021
    Geloof dat het op morgenmiddag na weer wat droger wordt, in ieder geval hier in het uiterste zuidwesten!
  13. Hans:
    26 juli 2021
    Dus weer wat minder km morgen...
  14. Jeannette:
    Kamer 115 en 215 hebben dezelfde sleutel?! 😳🤔
  15. Hans:
    26 juli 2021
    Nee, ik had de kaart van 115 gekregen. Maar die had de receptioniste niet mogen geven ivm een probleem op die kamer. Later kreeg 215..
  16. Twan Poelman:
    29 juli 2021
    ....na een nacht op een kamer met nummer 115,215,315 of 415 volgt vaak een dag met pittig weer...(oude -KNMI-wijsheid).