1E ETAPPE ZWOLLE - WESTERBORK

18 juli 2021 - Westerbork, Nederland

ALLES BIJ ME, BEHALVE....

En dan ineens heb je vakantie en sta je voor het geplande rondje Nederland. De hele zaterdag in de weer met tassen indelen, wat wel mee, wat niet, welke kleren neem ik mee en vergeet ik geen opladers?

Zondagochtend om half 9 hangt alles aan de fiets maar stel ik de geplande starttijd met een halfuurtje uit tot half 10 omdat het pontje bij Haerst pas om 10 uur vaart. Op weg daarheen blijkt echter dat alle spoorwegovergangen in Herfte afgesloten zijn vanwege grootschalige werkzaamheden en ben ik verplicht een kilometer of 3 om te fietsen waardoor ik om 10.15 uur kan inschepen richting Genne, ik ben de eerste van de dag.

20210718_101654

Even verderop zie ik een man en een vrouw fietsen. Klakkeloos neem ik aan dat het twee E-bikers zijn, dichterbij gekomen herken ik echter een bekende rugpartij. Het is de rug van Jan S. alias de snor, achter wiens rug ik al vele fietskilometers heb mogen vertoeven. Jan en zijn Hennie fietsen een rondje Ossenzijl. Ik fiets een paar km met ze op en bewonder hun mooie  nieuwe fietsen (zonder accu!). Daarna fiets ik weer alleen verder richting Zwartewaterklooster en daar kom ik er tot mijn grote schrik achter dat ik toch iets vergeten ben... m'n moneybelt met alle passen, cash en overige belangrijke dingen. Heel even stress; ik ben inmiddels ruim 20km van huis dus terugfietsen is geen optie, inwonende zoon heeft geen rijbewijs, dus doorschakelen. Gelukkig zijn er altijd mensen op wie je kunt rekenen in tijden van nood en dankzij een goede vriendin, vanaf nu postduif gedoopt, kon ik gewoon doorfietsen en zij zou de moneybelt ophalen en mij achterna reizen... pffff. Zo kon ik in ieder geval verder fietsen in de wetenschap dat het goed zou komen.

Mijn route ging verder via Zwartsluis en Belt Schutsloot richting Giethoorn. Aan de oever van de Belterwiede at ik een broodje met een kopje koffie (uit eigen thermosfles). De wind stond niet persé heel gunstig (NNW), dus het was even werken. Pas na Giethoorn, waar de route afboog richting oosten, ging het wat relaxter. Na de niet te onderschatten Havelterberg (met 20 kg bagage althans) kwam in Havelte ineens de postduif van links aangevlogen met mijn moneybelt! Als dank tracteerde ik op een gezellige lunch, waarna onze wegen weer scheidden. Mijn route ging verder via Uffelte en het Dwingelderveld richting Westerbork waar ik mijn kampement wilde maken. De laatste 20 km gingen gepaard met veel gestuiter over slechte fietspaden gevolgd door veel klinkerwegen, maar hé ik ben in Drenthe hè!

Om 17.15 uur kwam ik aan op camping Börkerheide in Westerbork waar ik een plek vond aan de rand van een meertje. Na het opbouwen van de tent kreeg ik gelijk een 0% Amstel aangeboden van een erg vriendelijke buurvrouw. deze werd ongetwijfeld verterderd door mijn vermoeide gezicht in combinatie met mijn shirt van De Wereldfietser. Je moet wat om op te vallen....en weet zij veel dat ik gewwoon een rondje Nederland doe.

IMG-20210718-WA0006

Op dit moment is het 19.50 uur, de bewolking neemt toe terwijl ik geniet van een hersteldrankje op een terras. Straks nog even koken bij de tent, moet ook gebeuren natuurlijk!

1. Tineke:
    18 juli 2021
    Dacht net vandaag wanneer giet mien breurtie nou op de fietse?? Heel veel pezier en uutkiekennnn!!! Ben benieuwd naar je verhalen!!😘
  2. Hans:
    Dat zal ik doen zusje!
  3. Arnold:
    Topy Hans
    Het begin is er er was i.d.d. veel wind
    Geniet er van
  4. Hans:
    Dank Arnold
  5. Joke Timmer:
    18 juli 2021
    Morgen weer een zonnige maar minder warme fietsdag Hans, succes 👋
  6. Hans:
    Vooralsnog bewolkt Harry...
  7. Toine Poelman:
    18 juli 2021
    Zo’n campingbuurvrouw die een drankje aanbiedt (ook 0.0!) moet je koesteren...
    maar bij een Birra Moretti voel je je pas echt pretty.....
  8. Hans:
    19 juli 2021
    Als je dat maar door hebt...
  9. Tamarah:
    19 juli 2021
    Etappe één van velen, gelukkig met mooi weer. Succes deze week en hopelijk tot gauw aan zee!
  10. Hans:
    Dank, tot dan!
    Fijne vakantie gewenst.
  11. Ruud:
    19 juli 2021
    Goede reis en veel plezier met je tocht. Dat je het geld vergeet kan natuurlijk gebeuren. Dan ga je pas echt op ontdekkingsreis.
  12. Hans:
    Zo ist maar net Ruud!
  13. Kees de vries:
    19 juli 2021
    Es ist los gegangen! Succes!! We lezen mee!
  14. Hans:
    Jawohl...👍
  15. Harry Wolf:
    19 juli 2021
    Een hele fijne & veilige fietsvakantie gewenst Hans. Ik ga je volgen (niet op de fiets trouwens :>
  16. Hans:
    19 juli 2021
    Op de één of andere nanier had ik dat ook niet verwacht Harry...
  17. Janny:
    19 juli 2021
    Even schrikken van je moneybelt! Gelukkig goed opgelost en kon je gewoon door 🚴‍♂️
    Ben nu al benieuwd naar de rest van je reis! (wel uitkijken😅) succes en have funnnn👋
  18. Hans:
    19 juli 2021
    Zeker even schrikken Janny..
  19. Jan::
    19 juli 2021
    Hoi Hans, Een mooi verhaal en maar gelukkig dat alles weer goed gekomen is zo tezien heb je niet zoveel wind als gisteren. Succes. 🚴‍♂️🚴‍♂️
  20. Hans:
    19 juli 2021
    Nou, hij trekt wel weer aan hier...
    Maar het meeste gaat er langs 😉
  21. Jan Moeijes:
    19 juli 2021
    Mooi verhaal van de eerste etappe, je vergeet altijd wel iets. Wij hadden de verloopstekker naar USB vergeten, inmiddels in Rennese een nieuwe gekocht. Groetjes uit Mechelen
  22. Hans:
    Ja Jan en Joke, dat is het lot van de vakantiefietser 😉
  23. Paul:
    Lekker fietsen-fijne tocht!
  24. Hans:
    Dankje Paul!
  25. Peter:
    19 juli 2021
    Geniet ervan maat, ga je verhalen weer met veel plezier lezen.
  26. Hans:
    Thnx
  27. Jaap Lameris:
    19 juli 2021
    Veel plezier onderweg Hans! Wij gaan waarschijnlijk een (kleiner) rondje doen in plaats van het Kattegat rondje.. Ben benieuwd naar je verdere avonturen.
  28. Hans:
    Dankjewel Jaap!