11E ETAPPE: MIDDELBURG - HOOGERHEIDE

29 juli 2021 - Middelburg, Nederland

Even een foto van Michiel Adriaanszoon de Ruyter...

Vandaag had ik een behoorlijke mentale dip. Op dat moment was ik kansloos tegen de zoveelste hoosbui van de afgelopen week en dacht 'vind ik dit eigenlijk nog wel leuk.                             De dag was eigenlijk wel goed begonnen. Goed geslapen, lekker ontbeten en...de zon scheen! Op die manier gingen wij, mijn dochter/schoonzoon en ik uit elkaar. Ik zette koers richting Vlissingen om daar even een kijkje te nemen alvorens in oostelijke richting verder te fietsen. De afstand tussen Middelburg en Vlissingen is ongeveer 7 km op de fiets en nog voor ik op de helft was veranderde mijn humeur op slag...

20210729_100828

Op 10 over 10 zag ik namelijk een behoorlijk donkere lucht en bij een viaduct stopte ik zonder twijfel, dit zag er niet goed uit. Pas een half uur later was de bui over en besloot ik verder te gaan. Volgens Buienradar kon het.. Dus fietste ik verder richting Vlissingen, maar nog voor ik de stad binnenging overviel mij een tweede stevige bui en dit keer was er geen schuilplek voorhanden. Gelaten liet ik me dan ook maar natregenen. Had ik daarvoor een half uur staan schuilen?

20210729_105128

Inmiddels had ik het ook koud gekregen, maar ik wilde toch nog even het standbeeld van Michiel de Ruyter meepikken . Nou dat heb ik geweten, want precies op het moment dat ik de foto nam liet Pluvius zich nog even van zijn beste kant. Alsof er een kuub water in één beweging boven mijn hoofd werd geloosd.... en Michel de Ruyter dacht er het zijne van. Op dat moment was ik even helemaal klaar met fietsen in Nederland. Koud en nat stapte ik echter toch maar weer op de fiets en zette koers in oostelijke richting. Vanaf dat moment had ik de wind in de rug en gedeeltelijk ook van opzij. Dat zat in ieder geval mee.

20210729_112302

20210729_112732

Ik ga jullie verder niet vermoeien met de route van vandaag. Ondanks vele dreigende luchten bleef het verder droog en dankzij de rug/zijwind kon behoorlijk opschieten. In opperste verwarring door de vele hoosbuien in Vlissingen had ik al besloten om Zeeland z.s.m. te verlaten en een route te maken naar Hoogerheide in Brabant. Daar ben ik inmiddels aangekomen, heb me gedouched, at wat, zag de weersvoorspelling van Piet P. en tik nu dit verhaaltje in mineur. De vooruitzichten blijven ronduit teleurstellend met dagelijks buien, veel bewolking en dalende maxima.

20210729_13480920210729_135639

Dat, beste volgers, heeft er toe geleid dat ik mijn voorgenomen route heb losgelaten en b.v  Zuid Limburg heb geschrapt. Een doel blijft, voorlopig althans, om in ieder geval alle provincies aan te doen maar toch sneller huiswaarts te fietsen dan voorzien was. De benen voelen goed, maar mentaal gaat het ietsje minder. Iets teveel tegenwind en, vooral de laatste dagen, iets te veel regen...

20210729_15241920210729_153909

Maar goed, er blijft zeker nog een uitdaging over, want na Overijssel, Drenthe, Groningen, Friesland, Noord Holland, Zuid Holland, Zeeland en nu Brabant blijven er nog 4 provincies over om aan te doen; Limburg, Gelderland, Utrecht en Flevoland. Wellicht in een versneld scenario maar het moet wel gebeuren!