WAT VOOR WEER ZOU HET WORDEN IN...

22 juni 2021 - Zwolle, Nederland

Als je plannen hebt om een meerdaagse fietsreis te maken zijn de weersomstandigheden de grootse en tegelijk de minst vatbare variabele.
Toen ik 8 jaar geleden mijn fietsreis naar Rome aan het voorbereiden was dacht ik enkel en alleen in mooi weer. Als ik mijn ogen sloot zag ik zonovergoten landschappen en zilveren rivieren die daar doorheen stroomden. Hoe anders was de werkelijkheid in de eerste twee weken van die reis. Bij mijn vertrek op de langste dag van het jaar was het zwaar bewolkt, regenachtig en er stond een harde zuidwesten wind. Mijn eerste ontmoeting met de Rijn was er een met een van kou betrokken gezicht en handen als ijsklompjes. Gelukkig kwam het allemaal goed nadat ik eenmaal de Alpen was gepasseerd...

Nu zullen jullie je afvragen hoe ik qua weer denk nu ik een reis door ons eigen land heb gepland. Om eerlijk te zijn denk ik ook nu weer in dezelfde zonnige omstandigheden met dien verstande dat ik wel denk met een behoorlijke slag om de arm.
Ik weet dat de laatste zomers uitliepen op ware heatwaves, maar ik weet ook dat in Nederland niets zeker is wat het weer betreft en het is ook goed mogelijk dat ik 3 weken bewolkt en kil weer tref. In ieder geval reden om op alle scenario's voorbereid te zijn als het zover is.
Toch las ik vandaag een bericht op Twitter wat mijn hart ietsje sneller deed kloppen , het was een bericht van Weerplaza en het ging over het Azorenhoog wat waarschijnlijk aan de wandel gaat en als dat 'hoog' aan de wandel gaat kan dat verschillende uitkomsten hebben voor ons land.
In onderstaande artikel worden de gevolgen van de wandeling uitgelegd. En nogmaals ik weet dat niets zo onzeker is als het weer en de weersvoorspelling op lange termijn, maar een beetje hopen geeft de burger wel moed natuurlijk!
(Het lezen van onderstaande artikel en daaruit voorvloeiende persoonlijke zomerverwachtingen zijn geheel voor eigen risico).

Helpt het Azorenhoog de zomer in het zadel?
Alfred Snoek Vandaag 13:28 uur
Laatste update: Vandaag 16:45 uur

Een belangrijke speler op de weerkaarten de komende weken is het bekende Azorenhogedrukgebied. Gaat dit weersysteem richting de zomervakantie de zomer in het zadel helpen?

Het Azorenhogedrukgebied

Een belangrijke speler op de weerkaart van West-Europa is onder andere het Azorenhogedrukgebied. Dit standvastige hogedrukgebied bij de Azoren (een eilandengroep in de Atlantische Oceaan) is bijna altijd terug te vinden op de weerkaart. Soms heeft dit hogedrukgebied een uitloper tot over het westen van Europa, maar het kan ook voorkomen dat de uitloper meer richting het noorden gericht is, bijvoorbeeld richting IJsland op Groenland. In het laatste geval steekt bij ons een noordelijke wind op waardoor het in de zomer koel zomerweer is, en in de winter soms tot guur winterweer komt met winterse buien.

Ligt de uitloper meer richting het westen van Europa, dan blijven depressies met hun regenstoringen op afstand en is het relatief rustig weer in ons land. De precieze ligging van de rug is bepalend voor de windrichting aan de grond. Ligt de rug over het noorden van Frankrijk, dan waait de wind vanaf het koele zeewater. Ligt de rug noord van ons land, dan steekt een wind vanaf het continent op. In de zomer kan het dan best warm worden. Is de invloed van het Azorenhoog minimaal, of vooral op het zuiden van Europa gericht, dan weten depressies ons land zonder moeite te vinden.

Het Azorenhoog heeft op dit moment een uitloper richting Nederland. Regenstoringen worden de komende dagen vrijwel allemaal op afstand gehouden.

Theorie en praktijk

De hierboven beschreven theorie hebben we de afgelopen weken in praktijk gezien. Het Azorenhogedrukgebied had regelmatig een uitloper over het westen van Europa. Af en toe wist zich zelfs een hogedrukkern los te weken en zich op te werken tot een krachtig hogedrukbastion noord van ons land. Die leverde recentelijk zelfs een regionale hittegolf op in het oosten en zuiden van het land. Toch kwam er ook plotseling een einde aan de warmte. Het Azorenhoog trok zich iets terug en een lagedrukgebied wist zich te nestelen boven het westen van Europa. Er ontstonden in de warme lucht gemakkelijk forse onweersbuien en toen de wind aan het aardoppervlak draaide naar een westelijke richting, was de warmte direct uit ons land verdreven.

Aan het begin van de 30 daagse periode ligt het Azorenhoog een stukje noordelijker. Bij de Azoren wordt dan ook een lichte afwijking van de luchtdruk voorzien. Met hogedruk ten westen van Europa is het in onze omgeving relatief rustig, maar zeker niet al te warm.

In de loop van de julimaand zien we de hogedrukgebieden hun zwaartepunt steeds meer naar het noorden verschuiven. De wind komt bij aanvang van de zomervakantie dan ook regelmatig vanaf het continent.

Uitbreiding van het Azorenhoog

Bij de nieuwste weerkaarten voor de komende 30 dagen zien we het Azorenhoog nadrukkelijk op de weerkaarten liggen. Wel lijkt de kern een fractie noordelijker uit te komen. Ook de oostwaartse uitbreiding tot over onze omgeving is goed zichtbaar. Lagedrukgebieden hebben in onze omgeving dan ook niet veel te zeggen. Af en toe komt er weleens een verzwakte storing door tot onze omgeving, maar ze leveren niet heel veel regenwater op. Met een wind uit westelijke richting is het in de week van 28 juni tot 5 juli en ook in de week van 5 tot 12 juli niet heel erg warm. De uitloper van het Azorenhoog ligt van ten zuiden van ons en dus heeft de wind de voorkeur om vanaf zee te waaien. Dat drukt natuurlijk de temperatuur in ons land behoorlijk.

Het begin van de zomervakantie

In de week van 12 tot 19 juli zien we voor de vakantiegangers een interessante ontwikkeling. De hogedrukzone wordt ten noorden van ons land voorzien. Iets lager dan normaal is de luchtdruk in de landen rondom de Middellandse zee. Dat hoeft daar overigens geen wisselvalligheid op te leveren, maar deze luchtdrukafwijking zo aan het begin van de zomervakantie is wel heel gunstig voor de vakantiegangers in eigen land. Met hogedruk veelvuldig ten noorden van ons land, heeft de wind een duidelijke voorkeur om vanaf het continent te waaien. Er lijkt dus een einde te komen aan de aanvoer van koele lucht vanaf de Noordzee. De temperaturen komen in deze perioden dan ook boven normaal uit en het is ook wat aan de droge kant. Dat is ook logisch, want met veelvuldig hogedruk op plekken waar normaal gesproken de lagedrukgebieden de dienst uitmaken, is er voor depressies met bewolking en regen aan het begin van de zomervakantie weinig ruimte. Buien komen natuurlijk wel voor, maar slechts af en toe weten ze ook door te dringen tot onze omgeving.

Met een wind die enige voorkeur heeft om vanaf de koele Noordzee te waaien, ligt de temperatuur tot begin juli op een vrij normaal niveau. Er is vrijwel geen sprake van zomerse warmte.

In de twee helft van juli wordt het in Centraal- en Oost-Europa vrij warm. Met een wind die regelmatig uit die richting waait, kan ook bij ons de temperatuur goed oplopen. De zomervakantie in eigen land lijkt met zomerweer aan te vangen.
Deze zomerse ontwikkelingen worden ook ondersteund als we kijken naar de weerkaarten op grote hoogte. Op 5 kilometer hoogte bijvoorbeeld zien we niet meer dan een zwakke westelijke stroming. Bovendien ligt de straalstroom vrij noordelijk. Dat zijn over het algemeen situaties waarbij een hogedrukgebied met kern boven Scandinavië het weerbeeld in ons land weet te bepalen.

Zomer stevig in het zadel?

Als we nog iets verder vooruit kijken dan 19 juli, dan zien we dat ook in de tweede helft van juli de zomer stevig in het zadel blijft zitten. Niet een uitloper van het Azorenhoog is de gangmaker op de weerkaarten, maar een zelfstandig hogedrukgebied boven Noord-Europa. Vooral in Centraal- en Oost-Europa is de temperatuur duidelijk hoger dan normaal, maar met een wind die veelvuldig uit oostelijke richting waait, delen wij zeer regelmatig in de (droge!) warmte uit Midden-Europa. Op basis van de meest actuele uitdraait van het ECMWF weermodel, lijkt de zomervakantie van 2021 ons dus heel aardig zomerweer op te leveren

1. Ruud:
    22 juni 2021
    Wat ben je toch ook een dromer...... Of zijn het nachtmerries.
  2. Hans:
    22 juni 2021
    De toekomst zal het leren Ruud...
  3. Arnold:
    22 juni 2021
    Hou Hans, de wens is de vader van de gedachte.
    Ik hoop het voor jou.
    Gr. Arnold
  4. Hans:
    22 juni 2021
    Zo is het Arnold en... ik hoop het ook!
  5. Ruud:
    22 juni 2021
    Zo is het, gelukkig is niet alles voirspelbaar
  6. Hans:
    Gelukkig niet!
  7. Jan Moeijes:
    23 juni 2021
    Interessante informatie, ziet er goed uit deze zomer. Goed weer voor een rondje Nederland 🚴🚴
  8. Peter:
    23 juni 2021
    Je gaat vast mooi weer krijgen, beetje zon, af en toe regen, onweer, warm, koel😁
  9. Hans:
    Van alles een beetje...
  10. Joke Timmer:
    Hoi Hans.
    Eindelijk een goede uitleg hoe het weer in elkaar zit 👍
  11. Hans:
    23 juni 2021
    Ja, wel een duidelijk verhaal Harry. Nu maar hopen dat het uitkomt :-)
  12. Paul:
    25 juni 2021
    Tjonge, Hans, je maakt er nogal een studie van! Ik zou zeggen, voel je vrij, ga lekker fietsen en neem een regenpak mee.
    Onze Zw-Rome-ervaring: De slechte dagen vergeet je het eerst:)
  13. Hans:
    25 juni 2021
    Dat is een mooie afsluiter Paul...en het regenpak gaat sowiedo mee!